19 cze Koronawirus w Kenii – sytuacja w naszej szkole Osimlai
Sytuacja w Kenii
Poniżej kilka informacji na temat koronawirusa w Kenii:
- 13 marca kenijskie Ministerstwo Zdrowia poinformowało o pierwszym przypadku koronawirusa w Kenii.
- 16 marca wszystkie szkoły w Kenii zostały zamknięte do odwołania a uczniowie wrócili do domów.
- 25 marca wszystkie międzynarodowe połączenia lotnicze zostały zawieszone. Dozwolone są tylko loty dla obcokrajowców wracających z Kenii do swoich krajów.
- 16 maja wprowadzono ograniczenia w transporcie lądowym na granicach z Tanzanią i Somalią. Ograniczenia nie obejmują jedynie samochodów ciężarowych.
- 6 czerwca po raz kolejny przedłużono obostrzenia dotyczące przemieszczania się pomiędzy obszarem metropolitalnym Nairobi, powiatem Mombasa i Mandera.
- Osoby korzystające z transportu publicznego i prywatnego a także dokonujące zakupów w sklepach zobowiązane są do noszenia maseczek zasłaniających nos i usta.
- Publiczne zgromadzenia są zabronione. Wstępnie mówi się o przywróceniu możliwości zgromadzeń w miejscach kultu religijnego.
- Obowiązują godziny kwarantanny – od 21:00 wieczorem do 4:00 nad ranem. Osoby naruszające godzinę policyjną mogą zostać aresztowane i poddane obowiązkowej kwarantannie na 14 dni.
- Na dzień 21 czerwca 2020 r. w całej Kenii odnotowano 4 738 potwierdzonych przypadków COVID-19, w tym 1 607 i 123 zgonów.
źródło: https://ke.usembassy.gov/covid-19-information/
Sytuacja w szkole Osimlai i wsi Ildamat
Współprowadzona przez nas szkoła podstawowa z przedszkolem Osimlai została zamknięta 16 marca 2020. Po porannym apelu wszyscy uczniowie (w tym przebywający w internacie) wrócili do domów.
Pod koniec marca, oprócz nakazu ograniczenia kontaktów, wprowadzono też ograniczenia w poruszaniu się pomiędzy niektórymi powiatami. W związku z tym część nauczycieli wróciła do domów, część natomiast pozostała w szkole. Jedni i drudzy przygotowują materiały dla uczniów, aby mimo przeciwności, wspomóc dzieci w nauce.
Jak wygląda teraz życie w szkole?
W szkole obecnie przebywa kilku nauczycieli i ich dzieci, a także dyrektorka placówki Phillipa wraz z córką i dziećmi z rodziny. Codziennie w jednej z klas główna nauczycielka Chebet prowadzi zajęcia dla wszystkich uczniów pozostających na terenie szkoły.
Przeciwności w nauce zdalnej
Ze względu na brak środków, większość uczniów nie posiada podręczników w domu. Dzieci uczą się przeważnie z podręczników dostępnych tylko w szkole, a w obecnej sytuacji korzystają z materiałów i zadań przekazywanych rodzicom za pośrednictwem telefonów komórkowych. Niestety, nie każdy rodzic ma telefon lub pieniądze na doładowanie impulsów. W takich sytuacjach nauczyciele przygotowują drukowane materiały, a dzieci odbierają je co jakiś czas ze szkoły.
Jak wygląda teraz życie rodzin?
W związku z ograniczeniami w przemieszczaniu się oraz obostrzeniami w zakresie realizowania niektórych działalności, wielu rodziców straciło możliwości dotychczasowego zarobku. Dla trzech rodzin znajdujących się w najtrudniejszym położeniu zorganizowaliśmy zbiórkę środków na wyżywienie. Sytuacja jest bardzo trudna, potrzeby są o wiele większe niż dotychczas. Otworzyliśmy też stałą zbiórkę pt. „Otwarta Spiżarnia”, z której dochód przeznaczany będzie na zakup żywności dla rodzin oraz uczniów.
Co możemy jeszcze zrobić?
Obecnie jako Fundacja tworzymy plan projektu, który długofalowo wprowadzi zmiany w społeczności, dając szansę na nowe źródła dochodu. Już niedługo przekażemy więcej szczegółowych informacji na ten temat.
Zachęcamy gorąco do objęcia wsparciem uczniów. Mimo że szkoła obecnie nie funkcjonuje, jesteśmy zobowiązani i wypłacamy wynagrodzenia nauczycielom i pracownikom placówki.
Zachęcamy także do wsparcia projektu Otwarta spiżarnia, który umożliwi natychmiastową reakcję na potrzeby rodzin w krytycznych momentach.